Fjelltur på Dovrefjell: Kongsvold – Reinheim

Min gode halvdel, Martha, Øystein og meg hadde bestemt oss for å dra på vintertur. Første tenkte vi oss inn i Sylan, men dårlige værmeldinger satte en stopper for det. Så tenkte vi å dra til den nordre delen av Rondane, men fant ut at topptur til Snøhetta burde passe utmerket som helgetur.

Vi startet på Kongsvold, parkerte leiebilen der og gikk på beina opp de første bakkene. Var hardt og veldig nedkjørt så du fikk ikke skikkelig tak i oppoverbakkene. Vel oppe de første bakkene var det på med ski og lett trasking innover terrenget. Vi startet ganske sent på fredagen, så vi gikk innover i månelyset.

Martha og Øystein på vandring i mørket

Rundt klokken 20 fant vi et passe flatt område og satte opp teltene. Det ble sosialisering i teltet til Martha og Øystein, da de stod for middagen, biff stroganoff. Litt generell prating og snopspising før vi gikk ned i posene.

Neste dag våknet vi opp til et helt nydelig vær, og var positivt innstilt på at idag ville vi nå langt. Teltplassen vi hadde plukket ut viste seg også å være av den bedre sorten.

Anne Kirsti sitt telt mot solen

Dessverre endte dagen opp i tidvis ekstremt bakglatte eller ekstremt kladdete ski, også kjent som nullføre. Det var ingen høy snittfart denne dagen, og mange smørestopp underveis…

Smørestopp på vei til Reinheim

Men vi klarte karre oss helt frem til Reinheim. Veldig fin hytte og jeg fikk deja vu fra Hellevassbu på Hardangervidda, helt indentisk. Tittet såvidt innom hytta og konstanterte at det ikke var noen andre der, dog loggboka antydet at noen var i området og prøvde seg på Snøhetta. Vi gikk et stykke tilbake til en fin teltplass vi prikket ut på veien og satte opp teltene.

Teltplass like ved Reinheim

Ikveld var det Anne Kirsti og jeg som stod for middagen, en indiskinspirert kyllinggryte, ferdiggjort før vi dro på tur. Aldri, aldri skal jeg lage gryte på forhånd, da det betyr du må dra med deg all væsken du har kokt inn i gryta og ris… Alt ble ihvertfall fint og flott etterpå med inntak av masse godis.

Da vi våknet neste morgen blåste det såpass friskt at vi valgte la være ta turen opp på Snøhetta, det ville også ha blitt veldig sent før vi var nede igjen. Vi satte snutene østover i et vær som åpnet seg fint opp og ble riktig så solrikt.

Jeg som er veldig fornøyd med ny spade

Anne Kirsti foran Snøhetta

Jeg øver meg på telemark

Jeg øver meg på å falle på telemark

På veien mot Kongsvold fant vi igjen lunsjplassen vår fra turen på vei innover, denne hadde ikke blåst vekk og kunne fint gjenbrukes. Godt med en liten lekepause og litt næring. Da vi nærmet oss de siste bakkene før Kongsvold ble det såpass hardt og kupert at vi tasset det siste stykket til fots.

Alt i alt en flott tur, sistedagen gjorde godt opp for alle gnagsår, bakglatte kladdete ski og tidvis tung sekk. Galleriet fikk påfyll av bilder fra turen.